Sultan Tiada Kuasa Kerana Kuasa Telah Diturunkan Pada Exco

PH yang kena tentukan bukan Sultan kerana DUN di pilih oleh rakyat Johor dan kuasa untuk tentukan kerajaan negeri Exco ini adalah kuasa parti yang menang. Justeru bertepatan sekali sekiranya Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan.


Pengetua Sis Terima Kasih Ustaz Faiz Dan Ahlan Wasahlan Ustaz Munawir Sekolah Izzuddin Shah Sis Ipoh

Pemimpin tersebut berusia 40 tahun dikatakan menjadi ketua jenayah di Labuan.

Sultan tiada kuasa kerana kuasa telah diturunkan pada exco. Dengan nasihat Ketua MenteriMenteri Besar serta Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri ExcoKabinet NegeriMajlis Tertinggi. Pada 16 Mac lepas JHEAIPP kemudian membuat siasatan dan merampas ayam berjenama HyFresh di pasar raya itu kerana tidak disembelih mengikut kaedah ditetapkan Islam katanya. Oleh kerana rakyat tidak diberi kefahaman akan fungsi sebenar Sultan rakyat beranggapan Institusi Raja itu adalah sebagai lambang sahaja tanpa mempunyai apa-apa peranan dan kuasa yang.

Pelbagai pihak mendesak kerajaan negeri menarik balik lesen operasi kilang bagi membendung penularan Covid-19 di Selangor. Sultan Selangor Sultan Sharafudin Idris Shah menyifatkan pelantikan exco baru negeri itu disebabkan PKR dan DAP tiada mempunyai keyakinan kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang menyandang Menteri Besar Selangor yang dilantik selepas Pilihanraya Umum ke-13. Pensyarah Undang-udang Universiti Malaya Profesor Azmi Sharom menyanggah dakwaan sesetengah pihak kononnya sultan mempunyai kuasa untuk melantik menteri besar mahupun ketau menteriSebaliknya bercakap pada forum Thailands Road to Democracy -- Reflection for Malaysia yang bertempat di Dewan Perniagaan Cina Kuala Lumpur dan Selangor.

Peristiwa ini belum pernah berlaku dalam sejarah Diraja di negara ini. Sultan tiada kuasa mengarah pembentukan exco yang baru soalnya adalah lantikan menteri besar. Malaikat pernah bertanya kenapa diciptakan manusia kemudiannya dijawab oleh Allah Sesungguhnya Aku lebih tahu segala sesuatu yang kamu tidak mengetahuinya Al Baqarah 2.

Asmaau Allah Al-Hosna أسماء الله الحسنى Arabic English translation of 99 n. Jika rebut kuasa masih berlaku kuasa rakyat perlu dikembalikan. Tugas Sultan yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan adalah memanggil menangguh dan membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Semua pihak berkuasa tempatan PBT di seluruh negara mempunyai kuasa untuk menutup mana-mana kilang yang didapati gagal mematuhi prosedur operasi standard SOP ditetapkan bagi mengekang penularan jangkitan Covid-19 dalam kalangan pekerja. Tiada kuasa untuk mengisytiharkan darurat. Hussain telah dibantu Britain terutama dari segi kewangan dan tentera.

Makalah kerana inilah ada keperluan kepada Seri Paduka Baginda untuk mengeluarkan kuasa aa kepada apa ni aa baginda Sultan Perak kuasa yang telah apa ni aa dari sudut bentuk pemerintahan telah dihadkan oleh penolong tubuh kerajaan negeri Perak kan sebab kita kena lihat undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak yang diadakan ini satu sudut ada. Tuanku Muhamad V meletakkan jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong Ke-15 berkuat kuasa 6 Januari lalu. Jika Pemangku Raja YTM Tengku Mahkota Kelantan mahu menjadi Sultan esok pun boleh Shukri Mohamed Ahli Majlis Perajaan Negeri Kelantan.

Katanya pada 31 Mac lepas Jabatan Mufti Pulau Pinang mengeluarkan surat mengesahkan produk ayam berkenaan tidak disembelih mengikut ketetapan syariat Islam dan haram. Beliau yang merujuk kepada papan tanda tertera tulisan Cina di sekitar Shah Alam menegaskan supaya DBP ditutup daripada membazirkan wang rakyat sekiranya tiada kuasa berkaitannya. Jadi untuk nak rombak exco ini bukan kuasa Sultan sebaliknya adalah.

Ini kerana pada 2004 pemimpin MCA di Labuan telah ditangkap kerana disyaki terlibat dalam aktiviti jahat. Telah ditanyakan-Nya kepada gunung-ganang dan lain-lain ciptaan untuk menjadi khalifah namun mereka menjawab tidak kerana tiada upaya. Cakera padat yang mengandungi rakaman audio pertemuan diantara seorang yang mendakwa namanya bernama Halim bin Ahmad dan Shukri Mohamed bersama wartawan-wartawan dari Kelantan diselitkan.

Zuraida bidas kerajaan Selangor PBT ada kuasa tutup kompaun kilang. Implikasi peletakan jawatan Yang di-Pertuan Agong Ke-15. Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah ada ahli politik yang tidak faham akan peranan dan kuasa institusi raja kerana mempunyai agenda yang lain.

Kuasa tutup kilang bukan pada PBT tapi kerajaan persekutuan kata exco Selangor. Sultan Selangor Sultan Sharafudin Idris Shah menyifatkan pelantikan exco baru negeri itu disebabkan PKR dan DAP tiada mempunyai keyakinan kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang menyandang Menteri Besar Selangor yang dilantik selepas Pilihanraya Umum ke-13. Tentera Arab yang dipimpin oleh putera Sharif Hussain iaitu Amir Faisal telah menewaskan tentera Uthmaniyyah kerana pada masa tersebut Istanbul tidak dapat mengirimkan bantuan yang dipimpin oleh putera Sharif Hussain iaitu Amir Faisal telah menewaskan tentera Uthmaniyyah kerana pada.

Itu di bawah Akta 342 yang mana telah diturunkan kuasa kepada PBT selain itu ada juga Akta 171 dan 72 1F yang mana PBT boleh menutup kilang selaras dengan akta tadi yang telah diberikan kuasa untuk mencegah dan melindungi kesihatan awam dan mengambil langkah yang perlu dan munasabah praktik bagi mencegah penyakit boleh berjangkit. Salin URLExco kerajaan tempatan Ng Sze Han berkata kuasa PBT di Selangor tiada bidang kuasa menutup kilang di negeri itu bagi membendung penularan. Razlan Rafii mempersoalkan sama ada Dewan Bahasa dan Pustaka DBP sudah tidak mempunyai kuasa dalam proses kelulusan penggunaan bahasa di papan tanda.

Satu lagi naib ketua bahagian MCA ditembak mati di Kota Kechil Johor pada 2004. Menjawab soalan PKR Johor akan mempertimbangkan menukar wakilnya dalam barisan exco negeri Hassan berkata kedua-dua Adun Semerah Mohd Khuzzan Abu Bakar dan Adun Bukit Batu Jimmy Puah Wee Tse akan. Menteri besar sahaja tak perlu yang lain.

Kenyataan Yang Dipertua Dewan Negara itu adalah berdasarkan kepada Ordinan Darurat Kuasa-kuasa Perlu 2021 pada Seksyen 14 1b yang telah memberi kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memanggil memprorog melanjutkan dan membubarkan Parlimen. KUALA LUMPUR Politik negara tidak kira peringkat negeri mahupun persekutuan semakin kucar-kacir kerana sikap pemimpin Pakatan Harapan PH sibuk mengatur strategi merampas kuasa dari kerajaan sedia ada. Kegiatan pemimpin tersebut telah dipantau beberapa bulan sebelum ditahan.

Titah baginda negeri Selangor sentiasa berpandukan pemerintahan dengan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor yang telah dimeteraikan pada tahun 1959.


2


LihatTutupKomentar