Sepanyol Menjadi Kuasa Ulung

Kuasa barat memperkenalkan undang-undang barat. Filipina dijadikan wilayah sepanyol ii.


Perkembangan Di Eropah Ppt Download

Namun pemulauan ini ditamatkan oleh Amerika Syarikat pada 1953 dan ekonomi Sepanyol mengalami kemajuan yang pesat.

Sepanyol menjadi kuasa ulung. Orang Sepanyol menjadi saingan utama sebagai kuasa penjajah pada abad ke- 16Bahkan pada abad ke-16Sepanyol menjadi kuasa ulung di eropah kerana memiliki kekayaan hasil daripada beberapa buah koloninya. Ke-16 dan menjadi kuasa ulung di Eropah kerana memiliki kekayaan hasil daripada beberapa buah koloninya Abad ke 16 ialah zaman kegemilangan Portugis dan Sepanyol Abad ke 17 kebangkitan kuasa-kuasa Barat sebagai kuasa penjajah untuk merebut kekayaan dan tanah jajahan di seberang laut alam Melayu menjadi sasaran utama kedatangan orang Eropah demi mencari sumber. Menuntut kesetiaan ulung individu disalurkan kepada negara bangsa itu.

Zaman kegemilangan Portugis dan Sepanyol. Kepulauan Melayu pernah dikuasai oleh beberapa kerajaan-kerajaan lama yang memerintah rantau ini ratusan tahun lamanya. Alam Melayu menjadi sasaran utama kedatangan orang Eropah demi mencari.

Sepanyol dipulaukan oleh negara-negara Berikat selepas Perang Dunia Kedua kerana menyokong Kuasa Paksi. Ciri-ciri birokrasi yang diperkenalkan oleh Sepanyol di Filipina.

Sepanyol memperkenalkan sistem pentadbiran berpusat Gabenor Jeneral menjadi pemerintah tertinggi di peringkat pusat Datuk Bandar menjadi pentadbir wilayah Gabenor kecil menjadi pentadbir Bandar. 10 Kedatangan Kuasa Barat pada Abad Ke-16 Barangan Mewah Teh Kuasa-kuasa Barat pada ketika itu berminat untuk mendapatkan bahan seperti rempah-ratus minyak wangi emas perak batu permata gading dan hasil hutan. Bangsa Filipina diberi hak sama dengan bangsa Sepanyol.

Orang Sepanyol menjadi saingan utama sebagai kuasa penjajah pada abad ke-16. Abad ke-16 zaman kegemilangan Portugis dan Sepanyol. Oleh The Patriots Dikemaskini 3 Sep 2021.

Demi mengelakkan pertelingkahan di antara kedua-dua kuasa ini pihak Portugis dan Sepanyol memeterai Perjanjian Tordesillas 1494 yang meletakkan Amerika di bawah pengaruh Sepanyol. Demi mengelakkan pertelingkahan di antara kedua-dua kuasa ini pihak Portugis dan Sepanyol memeterai Perjanjian Tordesillas 1494 yang meletakkan Amerika di bawah pengaruh Sepanyol. Pada abad ke-16 negara X menjadi kuasa ulung dalam bidang dalam bidang perdagangan di Eropah.

Orang Sepanyol menjadi 主要对手saingan utama sebagai kuasa penjajah pada abad ke-16. Alam Melayu menjadi sasaran utama kedatangan orang EropahMatlamat mereka adalah untuk mencari sumber rempah ratus dan menguasainya. Mereka berjaya membina empayar perdagangan menguasai jalan perdagangan di Laut Hindi Orang Sepanyol menjadi saingan utama sebagai kuasa penjajah menjadi kuasa ulung di Eropah kerana memiliki kekayaan hasil daripada beberapa buah koloninya pada abad ke-16 Zaman kegemilangan Portugis Sepanyol Abad ke-16 Abad ke-17 kebangkitan kuasa-kuasa Barat seperti Belanda British Portugis sebagai kuasa penjajah.

Mereka berjaya membina empayar perdagangan menguasai jalan perdagangan di Laut Hindi Orang Sepanyol menjadi saingan utama sebagai kuasa penjajah menjadi kuasa ulung di Eropah kerana memiliki kekayaan hasil daripada beberapa buah koloninya pada abad ke-16 Zaman kegemilangan Portugis Sepanyol Abad ke-16 Abad ke-17 kebangkitan kuasa-kuasa Barat seperti Belanda British Portugis sebagai kuasa penjajah. Bagaimanakah Sepanyol boleh menjadi kuasa ulung. Mereka juga menjadi kuasa ulung di Eropah kerana memiliki kekayaan hasil daripada beberapa buah koloninya.

Kebangkitan kuasa-kuasa Barat sebagai kuasa penjajah untuk merebut kekayaan dan tanah jajahan di seberang laut. Orang Eropah perlu mendapatkan barangan mewah dari China seperti. Britain Perancis Amerika Syarikat Belanda dan Sepanyol berlumba-lumba untuk meluaskan empayar masing-masing.

Kuasa-kuasa barat berhasrat untuk meluaskan empayar masing-masing bagi meningkatkan imej sebagai kuasa hegemoni di mata dunia. China mahukan emas perak bijih timah dan rempah-ratus di Kepulauan Melayu sebagai tukaran. Pada kurun ke 14 Masihi Portugis dan Sepanyol muncul sebagai kuasa maritim yang terkuat di dunia sebagaimana kedudukan Amerika Syarikat dan China pada ketika ini.

Pada kurun ke 14 Masihi Portugis dan Sepanyol muncul sebagai kuasa maritim yang terkuat di dunia sebagaimana kedudukan Amerika Syarikat dan China pada ketika ini. 1 markah no correct answer. Kedatangan Kuasa Barat pada Abad ke-16.

Report an issue. Apakah yang dibuat oleh sepanyol pada abad ke-16 - menjadi saingan utama kuasa barat - menjadi kuasa ulung di eropah kerana memiliki kekayaan daripada beberapa buah koloningnya. Mereka berjaya membina empayar perdagangan menguasai jalan perdagangan di Laut Hindi Orang Sepanyol menjadi saingan utama sebagai kuasa penjajah menjadi kuasa ulung di Eropah kerana memiliki kekayaan hasil daripada beberapa buah koloninya pada abad ke-16 Zaman kegemilangan Portugis Sepanyol Abad ke-16 Abad ke-17 kebangkitan kuasa-kuasa Barat seperti Belanda British.

10 Imperialisme Barat di Asia Tenggara. Abad ke-16 Sepanyol menjadi kuasa ulung di Eropah. Sepanyol menjadi kuasa ulung di Eropah kerana memiliki kekayaan hasil daripada beberapa buah koloninya.

Dari Chinateh suteratembikar Pusat pengumpulan Barang. Pada abad ke-17 kebangkitan kuasa-kuasa barat yang lain seperti siapa. Bahkan pada abad ke-16 Sepanyol menjadi 势力最大的欧洲国家kuasa ulung di Eropah kerana 拥有丰富的资源memiliki kekayaan hasil daripada beberapa buah 殖民地koloninya.

Cerna Minda Bagaimanakah Sepanyol boleh menjadi kuasa ulung. Bagaimanakah Sepanyol boleh menjadi kuasa ulung. Benteng Kedaulatan Rumpun Melayu.

1 Abad ke-16 merupakan zaman kegemilangan bagi negara _____ sebagai kuasa ulung di Eropah. Jepun menjadi negara perindustrian dan kuasa tentera awal abad ke-20. A Portugal dan Sepanyol b Belanda dan Britain c Perancis dan Amerika Syarikat 2 Kedatangan Kuasa Barat pada abad ke-16 bertujuan untuk.

Kuasa barat yang mempunyai tanah jajahan yang luas akan disanjungi dan di hormati. Kedatangan Kuasa Barat pada Abad Ke-16 Barangan Mewah Kuasa-kuasa Barat pada ketika itu berminat untuk mendapatkan bahan seperti rempah-ratus minyak wangi emas perak batu permata gading dan hasil hutan. Srivijaya adalah kerajaan maritim yang berhasil menguasai lautan melewati Asia Tenggara sehingga menjangkau Madagascar.


Faktor Kedatangan Kuasa Barat Ke Negara Kita By


LihatTutupKomentar